Wanneer laat je een taxatierapport opstellen, en wanneer volstaat een waardebepaling?



Wanneer laat je een taxatierapport opstellen, en wanneer volstaat een waardebepaling?
21 mrt. 2023·
Leestijd:

Bij het kopen van een nieuwe woning, het verbouwen van je huidige woning of bij het aanvragen van een echtscheiding, moet je in bijna alle gevallen een taxatierapport laten opstellen voor je geldverstrekker. Deze geldverstrekker of bank wil de waarde van jouw huis weten om zo de lening te kunnen inschatten. Toch is een taxatierapport niet altijd verplicht, en volstaat een gratis waardebepaling. Maar wanneer laat jij een taxateur bij je langskomen en wanneer niet? Na het lezen van deze blog heb jij een duidelijk antwoord op deze vraag!

Wat is een taxatierapport precies?

Bij het laten opstellen van een taxatierapport komt er een onafhankelijke taxateur bij jou langs om de waarde van jouw woning vast te stellen. De taxateur doet deskundig en uitgebreid onderzoek naar alle zaken die van belang zijn bij het huis. Tijdens deze opname van de woning let een taxateur onder andere op:

  • Het type woning
  • De grootte, indeling en aard van de woning
  • De grootte van het perceel, de aard en de indeling hiervan
  • De ligging (overlast/uitzicht/centraal)
  • Afwerkingsniveau
  • Bouwkundige staat van de woning
  • Eventuele rechten op het huis/grond

Op basis van de woningopname wordt het taxatierapport gemaakt. Met dit rapport kan naar de bank worden gestapt voor de aanvraag van een hypotheek, de financiering van een woning en/of een verbouwing. Een taxatierapport is betrouwbaar, omdat het wordt uitgevoerd door een onafhankelijke adviseur. Een goede taxateur voldoet aan bepaalde certificeringsregelingen. Een erkende taxateur staat daarom altijd ingeschreven bij één van de twee erkende taxatieregisters (Vastgoed Certificaat of SCVM).

Verschil waardebepaling en taxatierapport

Het grootste verschil tussen een taxatierapport en een waardebepaling is dat je met een waardebepaling niet naar de bank kunt stappen om een hypotheek aan te vragen. Een waardebepaling is enkel een berekening van de huidige (verkoop)waarde van de woning. Een waardebepaling is een stuk minder uitgebreid dan een taxatierapport en kan niet gebruikt worden bij het aanvragen van een hypotheek.

Gevalideerd of niet?

Binnen taxaties zit er ook nog een verschil in gevalideerde en niet-gevalideerde rapporten. Bij een gevalideerde taxatie heeft de taxateur zijn rapport laten beoordelen door het NWWI (het Nederlands Woning Waarde Instituut). Validatie wordt verplicht gesteld door de NHG en veel geldverstrekkers. Bij een hypotheekaanvraag stuurt het validatie-instituut het rapport direct naar de acceptatie-afdeling van de geldverstrekker en wordt het rapport geregistreerd in het CRT (Centrale Registratie Taxaties).

Een niet gevalideerd rapport wordt opgesteld door een taxateur en niet gevalideerd door het NWWI. Het kan voorkomen dat een geldverstrekker het niet nodig vindt om een gevalideerd taxatierapport te hebben. Dan is enkel en alleen het taxatierapport van de taxateur voldoende. Dit kan voorkomen als je bijvoorbeeld een verzekering nodig hebt voor je huis, als je bezwaar maakt tegen de WOZ-waarde of als er een kleine verbouwing nodig is en de bank jouw situatie en huis al goed kent.

Advies

Of je kiest voor een waardebepaling of taxatie heeft te maken met de fase waarin jij je bevindt. Heb je nog geen concrete (ver)koopplannen? Vraag dan eens een waardebepaling aan. Bovendien is deze altijd gratis. Zo weet jij direct wat je woning in de huidige markt op zou kunnen brengen en heb je een idee over wat je budget is voor het kopen van een nieuwe woning. Dat zoekt toch wat makkelijker!

Een taxatierapport wordt door de bank of andere hypotheekverstrekker gebruikt als onderpand voor jouw hypotheek. Om deze reden is hiervoor altijd een rechtsgeldig en gevalideerd rapport vereist. In tegenstelling tot een waardebepaling, is een taxatierapport niet gratis. De aanvrager van de taxatie betaalt de kosten. Deze zijn overigens aftrekbaar van de inkomstenbelasting in geval van (her)financiering van je eigen woning (met uitzondering van een tweede woning).

Ben jij dus al zover in het verkoop- of aankoopproces, waarbij er zaken geregeld moeten worden met betrekking tot een hypotheek? Dan is een taxatierapport nodig. Twijfel je? Laat je informeren door onze professionele makelaars en taxateurs. Zij zijn goed op de hoogte en weten wat in jouw situatie het best is!

Andere interessante nieuwsartikelen

Starter in Koog aan de Zaan

Ben je klaar om je eerste stappen te zetten op de woningmarkt in Koog aan de Zaan? Spannend én uitdagend! Koog aan de Zaan is een populaire locatie, en het woningaanbod vraagt om een goed plan. In deze gids lees je alle stappen die je moet zetten om succesvol je eerste woning te kopen in Koog aan de Zaan.

19 dec. 2024 Meer lezen

Huizen bezichtigen, hoe doe je dat?

Dan is het eindelijk zo ver, je hebt een huis op het oog en kunt morgen dan eindelijk de woning goed bekijken en beoordelen. Maar hoe doe je dit? Waar moet je op letten om een goed beeld te krijgen van de staat van de woning en misschien wel het allerbelangrijkste, hoe is de locatie? Daarom hier een paar handige tips en checklists om te bezichtigen als een volwaardig huizenjager.

19 dec. 2024 Meer lezen

Checklist huis kopen

Heb je een leuk huis gezien? Dan wordt het tijd om aan de slag te gaan. Of het nu je eerste koophuis is of niet, het blijft altijd een spannend proces. Om je te helpen hebben we een checklist gemaakt met alle stappen die je moet zetten bij het aankopen van een huis.

18 dec. 2024 Meer lezen

Stuurman en Stuurman Makelaars en Taxateurs
Hoogstraat 19 C
1541 KW Koog aan de Zaan

Back to top